dinsdag 10 mei 2011

Kate Atkinson - Case histories



Op aanraden van een van de leden van mijn IRL leesgroep ben ik begonnen aan de Jackson Brodie-reeks van Kate Atkinson. Jackson Brodie is een oud-politieman, die privé-detective geworden is. Case Histories is het eerste deel in die reeks.

Het verhaal
Case Histories begint met de beschrijving van een drietal zaken: een vermiste peuter (1970), de brute moord op een jonge vrouw (1994) en een jonge moeder met een postnatale depressie die met een bijl het hoofd van haar man inslaat (1979).

Dan gaan we naar 2004. De excentrieke zussen van de vermiste peuter hebben tussen de spullen van hun zojuist overleden vader de knuffel van hun zusje gevonden. Zij vragen Jackson uit te zoeken of hun tirannieke vader iets met de verdwijning te maken zou kunnen hebben gehad. De vader van de vermoorde jonge vrouw zoekt al jaren geobsedeerd naar wie toch zijn dochter om het leven kan hebben gebracht. Omdat hij zelf niet verder (meer) komt, roept hij de hulp van Jackson Brodie in. En de zus van de depressieve jonge moeder vraagt hem haar nichtje te zoeken.

Naast de zoektochten van Brodie in elk van deze drie zaken krijgen we ook nog allerlei andere verhaallijntjes mee, waarvan pas later altijd duidelijk wordt wat die met de boel te maken hebben. Ontroerend is ook de verhaallijn over Jackson Brodie zelf, waarin uitgelegd wordt hoe hij ertoe gekomen is om speurder te willen worden.

Het geheel is lekker ingewikkeld zonder al te overdreven gemaakt te lijken. Atkinson weet bovendien de gebeurtenissen rondom de verschillende personages op een elegante manier te verweven tot één samenhangend geheel.

Zeer positief ben ik over deze voor mij nieuwe schrijfster. Ik verheug me nu al op deel 2, One good turn.

Geen opmerkingen: