zondag 1 januari 2012

Tweeduizendelf: een recordjaar



Mehn, in 2011 heb ik maar liefst 80 (tachtig!) boeken gelezen, bijna het dubbele van een gemiddeld jaar daarvoor. En daar zat een aantal prachtexemplaren tussen. Mijn top tien van 2011 (in alfabetische volgorde):

1. Wiesław Myśliwski - Over het doppen van bonen: een verpletterende monoloog van een oude man die als jongetje het uitmoorden van zijn geboortedorp heeft meegemaakt.
2, 3 en 4. Haruki Murakami - 1q84 (boek 1, 2 en 3): en alweer heeft Murakami een bijzonder mooi verhaal weten te construeren!
5. Robert M. Pirsig - Zen en de kunst van het motoronderhoud: de klassieke verhandeling over het begrip 'kwaliteit', verpakt in een prachtig reisverhaal met meerdere facetten: een motortrip door de States, een reis naar het innerlijk van de verteller, een reis naar zijn verleden.
6. Roxana Robinson - Cost: briljant geschreven roman over de gevolgen van een heroineverslaving.
7. Maria Stahlie - Scheerjongen: een ontroerend verhaal over een puberjongen die grootse daden wil verrichten.
8. Scarlett Thomas - Our tragic universe: een geweldige roman waarin het gedachtenexperiment centraal staat
9. Bart Vercauteren - Het graf van de voddenraper: pareltje over de gevolgen van een bombardement.
10. Sandro Veronesi - Kalme chaos: prachtige roman over hoe rouwen je hele wereld in de pauzestand zet.

Daarnaast las ik nog veel meer gewoon heel goede boeken. Bijvoorbeeld (alweer in alfabetische volgorde):

Belinda Bauer - Blacklands
Jonathan Coe - The terrible privacy of Maxwell Sim
Tsitsi Dangarembga - Nervous conditions
Miguel Delibes - De ketter
Emma Donoghue - Room
Dave Eggers - Zeitoun
Nathan Englander - The Ministry of Special Cases
Haruki Murakami - Underground
Yoko Ogawa - De huishoudster en de professor
Gustaaf Peek - Ik was Amerika
Annie Proulx - Postcards
Vikram Seth - An equal music
Eric Siblin - De cellosuites
Ali Smith - Boy meets girl
Kathryn Stockett - The help
Barbara Trapico - The travelling hornplayer
Sandro Veronesi - XY

Ik voel me een gezegend mens, dat ik al deze prachtige lettertjes door mijn handen en ogen heb mogen laten gaan!

Natuurlijk waren er ook teleurstellingen. Zoals The evolution of Jane van Cathleen Schine en De weg naar Santiago de Compostela van Kathryn Harrison. En ook schrijvers die Elsje eerder wel konden bekoren, stelden haar dit jaar teleur. Zo waren er Echt Sexy van Renate Dorrestein, Vaclav van Arthur Japin en Sunset Park van Paul Auster. Gelukkig waren de teleurstellingen in de verre minderheid.

En nu maar hopen dat 2012 me weer heel veel lekkers gaat brengen!

Geen opmerkingen: