dinsdag 15 mei 2007

Arthur Japin - Een schitterend gebrek



Wat een prachtige voorleesstem heeft Arthur Japin! Hij las me Een schitterend gebrek voor. De eerste CD kon me maar matig boeien (waar gaat dit heen?), maar daarna greep hij me bij mijn kladden en ik merkte dat ik regelmatig langer in de auto bleef zitten om nog maar even een stukje te luistern en ok dan, nog maar even een stukje.

Het verhaal
Een dame woont in het Amsterdam van de 18e eeuw. Zij valt op door haar stijl en doordat zij altijd gesluierd is. Als een van haar vrienden een Fransman meeneemt, herkent zij met een schok in hem haar eerste liefde.
Zij (Lucia) was toen de dochter van de kokkin en hij een veelbelovende student. Ze worden verliefd op elkaar. Maar ze is nog te jong om te trouwen (´Een schitterend gebrek!´ aldus de broer van Giacomo).
Terwijl Giacomo zijn studie afmaakt krijgt Lucia allerlei onderwijs om haar voor te bereiden op het leven van een dame. Maar dan wordt ze getroffen door de pokken en vreselijk ontsierd. Ze staat voor een vreselijk dilemma: moet ze afwachten of Giacomo haar nog zal willen, en zo ja, zal zij met haar ontsierde gezicht dan niet zijn carrière verwoesten want met een vrouw als zij zal hij de risee worden van de Venetiaanse adel? Als hij komt om zijn geliefde op te halen, gaat ze ervan door.
Na een zwaar leven en vele omzwervingen komt ze dus in Amsterdam terecht en ontmoet daar Giacomo opnieuw. Hij herkent haar evenwel niet. Heeft hun ontluikende liefde dit keer wel kans van slagen?

Ik heb genoten.

Geen opmerkingen: