donderdag 2 juni 2011

Thich Nhat Hanh - The Long Road Turns to Joy: A Guide to Walking Meditation



Lezers van Elsjes emoties zal het niet ontgaan zijn: ik mediteer tegenwoordig. En daarnaast wandel ik vele kilometers. Toen ik met Sjaak tijdens een van onze wandelingen langs het Maarten van Rossumpad in de B&B waar we sliepen het boekje van Thich Nhat Hanh zag over loopmeditatie, heb ik dat dan ook direct gelezen. Een combinatie van de alertheid van Zenmeditatie en de lichamelijke beweging van wandelen leek me geweldig.

Het is een heel klein boekje, het ziet er meer uit als een cadeau-boekje dan als een serieus werk. Elke tweede pagina is versierd met een zwart/wit foto van loopmediterende mensen, en op de andere pagina zijn bespiegelingen van Thich Nhat Hanh over mediteren, en over loopmeditatie in het bijzonder. Daarnaast geeft hij heel praktische aanwijzingen over hoe je de alerte status van meditatie tijdens het lopen kunt bereiken.

Ben blij dat ik het las, en heb het ook al een aantal keer toegepast tijdens wandelingen. Die wandelingen zijn me extra goed bevallen. Dus: aanrader!

2 opmerkingen:

Janneke zei

ehh leesmeditatie? Lijkt mij de meest geweldige vorm van mediteren:-).
Maar nu ik ook aan het mediteren geslagen ben (tot nu toe alleen zittend) en ik 2 weken rust moet nemen van de dokter, met het liefst wat wandelactiviteiten lijkt me dit een prachtig en praktisch boekje

groet
Janneke

Elsje zei

Haha, dank Janneke, ik heb het verbeterd!