dinsdag 25 augustus 2009

Godfried Bomans - Erik of het klein insectenboek



Wie kent niet deze klassieker van Bomans? Nou, ik dus. Tot mijn grote schande, want ik ben niet alleen een lezer maar ook een bioloog.

Met het voorleesboek heb ik die schande meer dan goed gemaakt. Want ik heb daardoor niet alleen kunnen genieten van de prachtige Bomanstaal, maar ook van de geweldige manier waarop Kees Prins ons laat meegenieten van de wonderlijke avonturen van de kleine Erik Pinksterblom, wanneer die in het schilderij boven zijn bed terecht komt.

Ik categoriseer Erik als kinder/jeugdboek maar eerlijk gezegd denk ik dat je als volwassene misschien nog wel meer kunt genieten van de Bomans-humor.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dit boek is een milde parodie op de burgerlijke samenleving van zijn tijd. De insecten hebben menselijke trekjes zoals het standgevoel bij de wespen, de wijze waarop de hommel zichzelf belangrijker voordoet dan hij is en de handelsgeest van de slak, de zelfingenomenheid. Het snobisme en vals intellect van een aantal hotelbewoners. Als Erik vanuit zijn kennis de insecten enkele wijsheden probeert bij te brengen dreigt het helemaal mis te gaan. Iedereen wil zich gedragen zoals beschreven staat in het boek. Het belang van materiƫle zaken in het alledaagse leven, de slechte eigenschappen van bepaalde "soorten", de kortzichtigheid, het groepsgebeuren en de massa-cultus die in de jaren dertig opgang maakte en zo belangrijk waren worden op subtiele wijze gerelativeerd en teruggebracht tot ware proporties. Tenslotte eindigt het verhaal in een veldslag: het boekje is immers geschreven in 1939 aan de vooravond van WOII die toen al zat aan te komen.

L. Vermeir