vrijdag 18 februari 2011

Nancy Mitford - Love in a cold climate



Ik pikte deze Penguin pocket ooit op bij een boekenmarkt, omdat mijn zus oude Penguins spaart. Op mijn uitgave staat ook nog een Cupidootje dat zich in de verkleumde handjes blaast. Na alle ellende in de vorige boeken had ik wel behoefte aan iets lichts en ik meende dat bij Mitford te kunnen vinden. Helaas konden de personages me niet boeien en zat er weinig ontwikkeling in het boekje. Mijn kwalificatie: saai.

Het verhaal
Stel je de adellijke kringen voor in het Groot-Brittanniƫ van de jaren '30 van de vorige eeuw. De jonge Fanny, die door haar tante en oom worden opgevoed na de scheiding van haar ouders, moet als debutante haar opwachting maken in de Society. Daarna wordt ze door de steenrijke en zeer invloedrijke Montdores uitgenodigd om hun enige dochter Polly, die zij op latere leeftijd kregen, gezelschap te houden. De meisjes zijn samen opgegroeid, maar hebben elkaar uit het oog verloren toen Polly met haar ouders een aantal jaar naar India ging. De Montdores zijn recent teruggekeerd met als doel om Polly gesetteld te krijgen.

Terwijl Fanny met veel zin vooruitblikt naar dat wat het leven voor haar in petto heeft: een huwelijk, kinderen, een eigen (bescheiden) plekje in Society, lijkt het wel alsof Polly probeert dit vooruitzicht te verdringen. De band tussen Polly en haar moeder bekoelt daardoor enorm. Tot zover is het een behoorlijk saai boekje. Geef mij Evelyn Waugh dan maar, die ook over de adel in deze periode schreef in zijn Brideshead Revisited.

Tot blijkt waarom Polly geen aanstalten maakt om met de eerste de beste geschikte jongeman in het huwelijk te treden. Dan ontploft de situatie. Vanaf dat moment had het leuk kunnen worden, maar helaas raffelt Mitford het verhaal daarna zodanig af dat je met een soort van 'nou moe'-gevoel achterblijft.

Trivia
Achterop het boekje staat een foto van Dorothy Wilding. Wie is zij???

Geen opmerkingen: