vrijdag 22 mei 2009

Haruki Murakami - Ten zuiden van de grens



Alweer mocht ik genieten van een roman van de Japanse meesterschrijver Haruki Murakami. En ook dit keer is het de pijn van het onvervulde verlangen naar een jeugdliefde die de hoofdpersoon doormaakt. Maar hoewel de thematiek herkenbaar is, is dit verhaal allerminst een herhaling van zetten.

Het verhaal
Hajime is twaalf en speelt vaak met zijn buurmeisje Shimamoto. Hoewel spelen eigenlijk niet de juiste omschrijving is, want zij is aan haar ene been verlamd en loopt daarom erg slecht. Ze zijn dus voornamelijk bij haar thuis aan het luisteren naar muziek. Vooral het nummer South of the border van Nat King Cole vinden ze prachtig. Het verbindt hen dat ze allebei enig kind, dat in die tijd en contreien zeer zeldzaam is. We hebben het dan over 1963.

Als Hajime verhuist naar een andere stad, verliezen Shimamoto en hij elkaar uit het oog. Hij beleeft zeer eenzame jaren waar eigenlijk pas door zijn huwelijk met Yukiko, als hij 30 is, een eind aan komt. Door haar komt zijn leven eindelijk op de rails. Hij krijgt met haar twee dochters en begint met financiele steun van zijn schoonvader een jazzclub. Maar dan zit daar op een avond Shimamoto aan de bar. Het onvervulde verlangen dat dan ineens de kop opsteekt laat hem en zijn huwelijk bijna uit elkaar spatten. Maar verlangt hij niet naar een fantoom? Wat is er, daar 'ten zuiden van de grens'?

Hier vind je een lekker knullige uitvoering van het nummer van Nat King Cole. Degene die met een uitvoering van NKC himself op de proppen komt, krijgt van mij een zoen.

3 opmerkingen:

ladybird zei

Ik heb dat boek ook gelezen, echt goed! Een echte pageturner, en zoals we van Murakami gewoon zijn, met het nodige mysterie...

De jacht op het verloren schaap vond ik (tot nu toe) het beste, heb je dat al gelezen?

Elsje zei

ja, ik ben een groot fan van Murakami. Bijna bovenaan mijn leesstapel ligt nu 'spoetnikliefde'. Ben ik ook heeeeeel erg benieuwd naar! Heb jij die gelezen?

woordenaar zei

Recent gelezen, wederom prachtig!