vrijdag 10 februari 2006

Vonne van der Meer - Het limonadegevoel



Een van de leuke dingen van gebruikte boeken is dat er soms dingen in staan waardoor je gaat nadenken van wie dit boek geweest kan zijn. Zo staat voorin dit boekje: Linda, 1990... Maar dat terzijde.

Dit is een ouwe vd Meer, uit 1985, bijna 15 jaar eerder dan Eilandgasten dat ik vorig jaar las. In het boekje zijn 7 korte verhalen opgenomen, tezamen nog geen 120 pagina's. De vd Meersfeer is wel al helemaal aanwezig in het Limonadegevoel. Maar het is allemaal nog niet zo erhm... keurig. Behalve het verhaaltje over de lust van het overspel. Dat was toch net te truttig voor mijn smaak. Maar nu ga ik te snel want dat was het derde verhaal :-)

Het eerste verhaal gaat over een vrouw die een miskraam heeft gekregen. Een mooi verhaal, over dat iedereen dat een 'vrucht' noemt terwijl zij het kindje al een naam had gegeven: Phoebe. Nou heb ik vorig jaar een nichtje Phoebe gekregen dus dat zal er vast mee te maken hebben dat ik dit een mooi verhaal vond.

Het tweede verhaal behandelt een stalker. Angstaanjagend. Had prima kunnen dienen voor een roman, maar helaas is het verhaal onaf.

Het vierde verhaaltje is onbetekenend. Het vijfde is het titelverhaal, mooi geconstrueerd verhaal over het jaloers zijn op de mono-sex van de partner: waarom heeft hij die sexblaadjes toch nodig?? En dat terwijl de hoofdpersoon ook monosex heeft, niet zozeer met sexblaadjes maar met fantasieen in haar hoofd die haar het limonadegevoel bezorgen...

Vervolgens weer een verhaaltje waarvan ik dacht ach lamaar (over een moeder die haar kind mee laat doen aan een commercial en daarmee veel verder gaat dan ze eigenlijk wil).

Het laatste verhaal is weer prachtig: een vrouw krijgt een reisje Griekenland van haar familie maar wil zichzelf vrijwaren van ongewenst mannelijk gezelschap. Hoe doe je dat? Doe alsof je zwanger bent. Maar dt is gemakkelijker gezegd dan volgehouden...

Over het algemeen een leuk boekje.

Geen opmerkingen: