dinsdag 14 oktober 2003

Helene Nolthenius - Een ladder op de aarde



Een beetje in de lappenmand, daar helpt een dagje op de bank met een dekentje, een kopje thee en dit boekje prima tegen. Onlangs was ik nog teleurgesteld in De afgewende stad, maar ben ik nu weer 'om'. Een mooi boekje! Het werd me gebookcrosst.

Op de grens tussen Middeleeuwen en Renaissance wordt Beatrice da Polenta, non uit Ravenna, door haar familie uit het klooster gehaald om te trouwen met Bartolo della Scala, oudste zoon van de heerser van Verona, Cane, oftewel de Wolfshond. Beatrice heeft de pest overleefd, en voelt zich zeer schuldig dat ze in haar doodsangst God, haar bruidegom, heeft verraden door hem te smeken haar te laten leven. Ze denkt dat ze, door in te stemmen met het huwelijk met Bartolo, boete kan doen voor dat vreselijke verraad. Van de ladder vanuit de hemel daalt ze echter niet tot op de aarde af, maar nog verder, tot in de hel, doordat ze verstrikt raakt in de hofintriges van Verona.

Wat zijn volders? Nolthenius heeft het over volders en looiers. Ik vermoed een beroep. Wie helpt mij?

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is inderdaad een job geweest, heeft te maken met wol en leer. Op Wikipedia staat het uitgebreid.