woensdag 1 oktober 2014

Nelleke Noordervliet - De leeuw en zijn hemd



Je moet behoorlijk ingevoerd zijn in de "vaderlandsche geschiedenis" om dit boekje te kunnen volgen, waarin Nelleke Noordervliet een aantal eminente figuren uit ons verleden bezoekt om het te hebben over de Nederlandse identiteit.
Ik geniet wel steeds weer van de schrijfstijl van Noordervliet. Daarom toch nog twee sterren.

Er zit een aantal aardige gedachten in:
"De geschiede is een hoer. Goud of zwart: het is een kwestie van perspectief. Ik ben een collaborateur en verzetsheld, dichter en dominee, koopman en kruidenier, avant-garde en achterhoede. Ik hef beurtelings de wijsvinger en de middelvinger."

"Het oordeel van de lateren brengt de schifting aan."

Naschrift: ik hoorde later dat er een website bij het boekje hoort waar je de geschiedkundige achtergrond kunt nalezen die ik zo miste. Dat scheelt een hoop!

Geen opmerkingen: