zondag 22 maart 2009

Haruki Murakami - De jacht op het verloren schaap


Dit is een van de vroegste romans van Murakami, zijn derde om precies te zijn, en zijn eerste als professioneel schrijver. En weer heb ik zo enorm genoten. Genoten van zijn unieke schrijfstijl, genoten van weer een prachtig verhaal, genoten van de mooie uitgave. Ja, al met al weer een hele belevenis.

Het verhaal
De ik-persoon, die de 30 nadert, runt samen met zijn aan alcohol verslaafde maat een vertaalbureau annex reclamebureau. Op een dag krijgen ze bezoek van de secretaris van een van de meest invloedrijkste mannen van Japan, de Leider van een zeer rechtse beweging. De Leider ligt op sterven en zijn secretaris wil dat de 'ik' het schaap op de foto uit een of andere reclamefolder zoekt. Het is namelijk een heel bijzonder schaap dat op die foto staat. Een schaap waarvan er in Japan geen tweede voorkomt. Een schaap met een ster op zijn rug. De secretaris is er namelijk van overtuigd dat het schaap de 'Wil' van de Leider herbergt. Voldoet de 'ik' niet aan dit verzoek, dan zal de secretaris ervoor zorgen dat de 'ik' geen leven meer zal hebben. De rest van het boek is dan ook gewijd aan de jacht op dit verloren schaap die de ik en zijn vriendin ondernemen. Die jacht ook op een bestemming want als je 30 bent, moet je die toch wel zo'n beetje voor ogen hebben, dan kun je er niet meer zomaar wat op los leven...

Zoals het Murakami betaamt is het verhaal doorspekt met semi-magische elementen, die hij ook hier al zo weet te beschrijven dat het absoluut logisch is. Een grote aanrader, dit boek.

Ik heb trouwens erg last van hetgeen op de blurb staat als het commentaar van de Volkskrant-recensent: "Er gaat iets onweerstaanbaars uit van zijn werk, iets bedwelmends en meeslepends: val je voor hem, dan ben je gesjochten, want dan moet ineens dringend alles van hem gelezen worden." Nu liggen voor me klaar: Norwegian Wood, Dans dans dans en Ten zuiden van de grens. Enige dilemma is nu nog: welke lees ik als eerste?

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Geen dilemma: Dans dans dans is nu aan de beurt! Dat is immers een (soort van) vervolg op 'Het schaap'.

Bovendien: mijn favoriete Murakami was eerst De Opwindvogelkronieken. Maar toen las ik Schaap en wist ik opeens niet meer wat ik het mooiste boek vond :\ En toen las ik Dans... Je snapt wat ik bedoel? ;)

Qua sfeer kun je ook beter eerst Dans lezen en dan Norwegian Wood. En dan gaan we daarna gezellig samen Ten zuiden van de grens lezen!

Sonnetje zei

Wellicht is "Kafka op het strand" wel een mooie volgende??? Maar eigenlijk zijn ze gewoon allemaal enorm de moeite waard!

Elsje zei

@Sonnetje: Kafka op het Strand las ik al, dat was zelfs mijn eerste Murakami. Lijkt eeuwen geleden maar het blijkt nog geen jaar terug te zijn (april 2008)

@Gnoe: heb net met een paar twittergrrls afgesproken om samen Norwegian Wood te lezen, maar we kunnen Ten Zuiden natuurlijk van de zomer sowieso samen lezen?!

Linn zei

De jacht op het verloren schaap staat hier nog ongelezen te wezen in mijn boekenkast.

Mijn favoriet zal trouwens altijd Norwegian Wood blijven, daar ben ik van overtuigd.

Elsje zei

@allen: ben uiteindelijk met Dans dans dans verder gegaan, Norwegian Wood komt daarna met een aantal twittergrrls.

Daniel Struyf zei

Norwegian Wood lijkt me ideaal om kennis te maken met Murakami. Dans dans dans is de grappigste. De Opwindvogelkronieken is de dikste en toevallig ook de beste.

Anoniem zei

En ziet, uw vraag is na enig peinswerk beantwoord ;)

Ziet Gnoe verschil tussen De jacht op het verloren schaap en later werk van Murakami?

Elsje zei

@gnoegnoe: snik, ik krijg een 404-error bij je linkje! :_(

Anoniem zei

Dus toch al gelezen blijkbaar :-).

Ik ben begonnen met Kafka op het strand, en het feit dat ik zo'n dik boek met volle goesting ben blijven lezen,deed mij wel zin krijgen in meer :-).

De opwindvogelkronieken, Norwegian Wood en Dans dans dans heb ik nog staan...

Cynthia zei

hoi allemaal!
Ik zou mezelf willen onderdompelen in de wereld van de Murakami boeken, maar ik weet niet goed waarmee te beginnen. Kan er iemand me op weg helpen? :p