dinsdag 15 februari 2005

Renate Dorrestein - Katten en de kunst van het boekonderhoud



Een van de boeken die ik de afgelopen week op bed liggend las, was het schattige werkje 'Katten en de kunst van het boekonderhoud', van Renate Dorrestein. Nou ja, boek? Boekje!

Dit werkje diende als eenmalige promotieuitgave voor de 5e internationale feministische boekenbeurs in 1992. Het werd in twee talen gedrukt: door het op z'n kop te houden lees je de Nederlandstalige dan wel de Engelstalige versie. Ik heb me gezien het koortshoofd tot het Nederlandstalige deel beperkt.

Waar ik eerder zo'n promotieuitgaafje van Dorrestein alleen maar in huis hield vanwege de vormgeving, is dat nu zeker niet zo. In ongeveer 25 pagina's beschrijft Dorrestein de zoektocht naar een eenvoudige manier om de boeken(kasten) stofvrij te krijgen zonder de boeken uit de kast te hoeven halen. De reden dat ze de boeken niet uit de kast wil halen is dt ze een nieuwe kat in huis heeft die zich in de boekenkast verschanst heeft. De zoektocht brengt haar in contact met een of ander vaag type dat haar meldt dat ze niet moet vergeten ook de kwalijke invloeden van al die dramatische (liefdes)geschiedenissen te neutraliseren want die sijpelen dwars door de kaften heen en daar ga je toch verrekte slecht van slapen. Nuttige info toch?

Leuk boekje! Jammer dat het van mijn moeder is en dus terug moet. Zou leuk staan in mijn Dorrestein-verzameling, zeker als de kat de boekenkast nog eens onveilig denkt te gaan maken :-)

Geen opmerkingen: